3. 3. 2011

Upcycled wool longies / Gatě z recyklované vlny

Jako první projekt jsem chtěla popsat něco, co v sobě spojuje nejen výrobu oblečení a využití jinak už nepoužitelných kousků, ale i nějaký nový nápad. A tím je pro mě nyní "upcycling" - jak jest psáno na wikipedii, recyklace je sice super, ale dělá ze starých věcí surovinu nižší hodnoty, kdežto upcycling, neboli podle mého volného překladu vícecyklace, dává věcem nový smysl a novou, větší hodnotu.A pokud je původní produkt z přírodních materiálů, tak to máte body navíc, potom, co už nebude funkční, se prostě rozloží v tichosti někde na kompostu. Hurá, jdeme na to.

For the first project I wanted to choose something that includes not only making clothes and reusing unwanted garments, but also something with a message. And that is upcycling for me these days. Most of you from English speaking countries are probably familiar with it and if not, there is a great explanation on Wikipedia. It is basically about giving things another chance to be useful and maintain some value rather than them becoming a raw material again. And if they are all natural even better, they can dissolve quietly somewhere on a compost when their life is over.


Takže, byl tu vlněný svetr s angorou, který pouštěl chlupy a měl krátké rukávy a vůbec byl tak nějak šedý, takže musel jít. A pak tu byly kousky rozpáraného vlněného saka, které jsem koupila v sekáči za babku za účelem přešití. Pak jsem prošla pár blogů, chytla inspiraci, uvařila, usušila, střihla, sešila, našila gumu do pasu (tlustou půlenou, jde to s ní fakt lehce a není potřeba tunýlek, jen cikcak) a žasla, co jsem to za troubu, že mě napadlo ty dva úplně odlišný materiály spojit. Ona to byla sice vlna v obou případech, ale lehký svetřík a těžké sako se prostě k sobě moc nehodí... Ach jo, tak jsem chtěla mít rychle hotovo, že jsem na to nemyslela. No, ale nakonec to funguje, oceněno všemi členy domácnosti pro hřejivost a za nápad:-)


So, there was a wool sweater with angora, which shed hair all over the place, the sleeves were too short and it was just too grey so it had to go. And then there was a wool jacket I bought in a thrift shop for nothing, already in pieces ready for reusing. I scanned some blogs, got inspired, felted, dried, cut, sewed together, sewed on the FOE for the waist and gasped at the sight of what I did. Feeling silly, I realized I used two very different kinds of wool together, one was a light sweater type and the other from a rather sturdy jacket. I wanted to have it finished so much that I had not thought of that. But in the end it was approved by all the members of our little family, especially for its warm feeling and the idea:-)




6 komentářů:

  1. Zdravim,

    muzu se zeptat to sako je to modry a to sedivy je svetr? Neprotikaji? Jsou vicevrstvy? Ja si zrovna prinesla ze sekace dva vlneny svetry a tak hledam inspiraci :). Mam svetry dva - jeden je vlna obyč a jeden je merino. A mam ted dilema, ktery pouzit a jestli usit longiesky nebo vlnacky na patentky a pripadne jak do nakombinovat (uvidime). Nejprve vysrazim a pak se uvidi a taky hlavne, aby to maleho nekousalo.

    xPetra

    OdpovědětVymazat
  2. Petro zdravím Vás,

    jak jsem psala, ušila jsem to překotně rychle a nepromyslela ty materiály, to šedé je tedy svetřík (příliš tenký i po vyvaření a tudíž se bojím na něj spolehnout a jako longies je nepoužívám, prostě jsou to jen vlněné kamaše, snad příště:-). Ale z toho modrého se taky chystám na svrchňáky, ještě mi zbylo a to je hrubší materiál, má to několik milimetrů tloušťku a stejně ještě přidám obdélník navíc do sedu. Na další longies si troufnu asi až za čas a s novým materiálem:-)
    Jaké jsou ty Vaše svetry? Nejlepší je, když mají v pracích symbolech napsáno "neprat/čistit jen v čistírně" nebo anglicky "dry clean only" - to pak dobře zfilcují při vyváření a někdy stačí jen jedna vrstva. Ale to už jsou ode mě jen teoretické znalosti, prakticky jsem zatím vyrobila jen ty kamaše:-) Ale napište víc o Vašem vyrábění, těším se na zkušenosti někoho podobně smýšlejícího. Jo a s tím kousáním - zase trocha teorie:-) - tak Merino by mělo být jemnější, vzhledem k výrobnímu procesu a druhu vlny. Tak uvidíte, držím palce a pošlete když tak i fotky, pokud budete chtít, ráda je tu vyvěsím nebo odkaz.

    Vlně zdar!

    OdpovědětVymazat
  3. Svetry byly 100% dry clean only. Vysrazely se moc hezky (z puvodni panske velikosti XXL na takove zhruba Sko). Zatim jsem usila z tela merina svetru jedny dvouvrstve vlnacky na suchac, z rukavu pravdepodobne jeste nekdy udelam longiesky. Ten druhy svetr jeste ceka. S vysledkem jsem docela spokojena, jen priste nesmim před šitím byt lina vymenit barvu nitě :-). Fotky zde.
    Mrne je při zkoušení hned pokřtilo, takže jsou vyprany, nalanolinovany a teď se suší. V každém případě díky za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  4. No ty jsou parádní, krásně sedí! Na ty longies jsem našla návod na jednom z těch blogů, co je sleduji, jen teď nevím na kterém, zkusím to nají a poslat Vám odkaz.
    Koukala jsem také na tu Vaši řezací a měřící podložku, to jsem se zase chtěla zeptat já - jak velkou jste si pořídila a je i na to řezání? Chci si dovybavit dílnu, ale budeme se brzy stěhovat, takže teď to nemá smysl. Ale řezací kolečko a deska by se mi sem možná ještě vešly, tak pátrám po značkách a typech. Máte nějaké oblíbené?

    S pozdravem,

    OdpovědětVymazat
  5. Tak nevím, našla jsem ale tento, je sice celý v AJ, ale ty fotky jsou tak jasný, že to nevadí. Třeba to pomůže!
    http://www.make-baby-stuff.com/wool-diaper-cover.html

    OdpovědětVymazat
  6. S řezací podložkou se teprve sžívám, mám ji jen několik dní. Kupovala jsem to dohromady s pravítkem a řezákem a měla jsem docela malý rozpočet, takže jsem upřednostnila velikost před kvalitou a koupila si nejlevnější 90x60 co je na trhu. Řezy v ní zůstavají vidět, měřítko bych si uměla navrhnou ergonomicteji, ale i přes mouchy, které má je to rozhodně obrovské usnadnění práce a hlavně zpřesnění. Kupovala jsem tuto http://www.kvalitni-sici-stroje.cz/rezaci-podlozka-90-x-60cm-sila-2mm

    OdpovědětVymazat