17. 4. 2011

Kefírový dort bez cukru / Kefir cake without sugar

Tento postup je trochu z jiného soudku, ale zrovna jsem oslavili první narozeniny naší dcerky a tento dort se setkal s velkým úspěchem. Je bez přidaného cukru, i když v původním receptu ho je fůra. Když peču pro nás, dávám ho jen čtvrt dávky (půl hrnku), ale pro malou jsem to chtěla úplně bez cukru, takže jsem ho nahradila hrnkem pšeničného sirupu. Je to bez vajec, což je jednodušší na strávení.

Toto je základní recept:
2,5 hrnku mouky
2 hrnky cukru (nebo alternativní sladidlo)
1 lžička sody
kakao (není třeba)
1/2 hrnku oleje
2 hrnky kefíru (asi 500ml, takové to tetrapakové balení)

Smíchejte suché ingredience, pak vlijte olej a kefír a zamíchejte, nalijte do vysypané formy a pečte - na plochou buchtu je třeba 20min., na dort víc, podle výšky těsta. Až se těsto nepřilepí na zapíchnutou špejli, je hotovo.

Náš dort je bez kakaa a s tím pšeničným sirupem (ve zdravých výživách mají i rýžový, kukuřičný, datlový...), spojený vrstvou plnotučného tvarohu a plátků BIO banánů a potřený opět tvarohem. Byly to dvě balení, celkem půl kila tvarohu a trocha cukru, přiznávám se bez mučení - 2 balíčky vanilkového cukru s pravou vanilkou, to pro vůni:-) A dítko to do sebe cpalo, no však vidíte:-)

This is a different sort of tutorial, our daughter had her first birthday and this cake was very well recieved by her:-) There is no sugar in the dough although the original recipe calls for 2 cups. When I bake for us, I use 1/2 cup, but for our baby I wanted as little sugar as possible. There are no eggs, too, which makes it easier to digest.

The original recipe:
2,5 cups of flour
2 cups of sugar (optional, I used 1 cup of wheat sirup)
1 teaspoon of baking soda
cocoa (not necessary)
1/2 cup of oil
2 cups of kefir

Mix the dry ingredience, add oil and kefir and mix together. Bake for 20 minutes if it is flat, longer if it is a higher cake (depending on the sahpe of your mold). When an inserted stick comes out clean, it is done.

Our cake has no cocoa and the sugar was substituted by the sirup. There is a layer of full fat quark and slices of organic bananas in the middle and more quark on the top (total 500g of it). I admit to using sugar in the quark - 2 x 20g of real vannila sugar for the flavour. And she loved it!!



4 komentáře:

  1. Na poslední fotce je trochu nepoměr - máte tak malé dítě, nebo je ten dort tak velký? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. No, dort byl sice větší, ale zas ne tolik, to je tou vzdáleností mezi dortem a dítkem a zaostření:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Dva hrnky cukru je neuvěřitelně moc, ale půl hrnku taky, a to i pro dospělého. Stejně tak nepovažuji za "trochu cukru" ty dva balíčky vanilkáče. Název receptu je pak matoucí. A přiznejme si, možná je to trošku zdravější recept, než je zvykem, ale pro dítě přesto nevhodný, to nemá s cukrem přijít vůbec do styku, natož teprve ve 12 měsících.

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to jsme se krásně trefili i do Vašich přísných pravidel, vzhledem k tomu, že byl k jejím prvním narozkám:-)
    Se vší úctou k Vašemu pohledu na cukr - já jsem pro pestrou stravu a tím pádem i život. Makrobiotiku jsem jela asi dva roky a dobře mi tedy nedělala, nejen že mě vyřadila z běžného společenského života, co se týče jídla a jeho vlastní příprava mi zabrala spousty času, ale hlavně až poté, co jsem se uvolnila v pohledu na jídlo a mé vlastní potřeby, vrátila se mi původní radost ze života a optimismus. Takže jsem teď k pravidlům ohledně stravování trochu shovívavější a myslím, že trocha jinu člověku s jangovější konstitucí jen prospěje a silný, zdravý člověk si poradí i s jeho extrémnější formou. Tolik pro můj výběr ingrediencí.
    Každopádně ten dort lze udělat komplet bez cukru, jak je uvedeno v receptu.

    OdpovědětVymazat